mandag

Mitt år har begynt!

Til nå i livet har eg levd med mye hjelp av lånekassen, men en gang må det ende (eller ta en pause.) Betale skatt, lage mat, jobbe, stå opp tidlig, streve for fritid, beskymre seg for hverdagen, og til og med kanskje gjøre en tydlig forskjell i sammfunnet!

I år ble det til at eg fortsatte å bo oppe i nordfjord, en utrolig fin plass eg sikkert kommer til å bosette meg seinere i livet. Ikke fordi eg skal bli bonde eller trygdesnylter, som de fleste av befolkningen her er, men rett og slett fordi eg ikke vet ka eg skal gjøre med livet mitt. Ingen ting virker mer riktig enn noe annet. Eg har med de siste årene blitt for filosofisk og tenkende, til at valg er en smal sak. Eg hater valgmuligheter med konsikvenser. Så eg jobber som asistent for en hjerneskadd 4 åring og familien hans. Tidenes familie! Kunne ikke blitt mye bedre...

Her er utsikten fra jobben min:















Med tiden har jobben min og det sosiale nettverket mitt inne på folkehøyskolen blitt det betydningsfulle. Jeg føler eg lever et så enkelt og lite utfordrende liv, men er ikke det til syvende og sist det mest sikre og trygge? Jeg nyter ikke oppholde sin helhet, men spessielle opplevelser og koselige stunder. De verste og kjedligste opplevelsene har eg i leiligheten for meg selv.

Har foresten fått meg nye briller og hårklipp...hippeti hopp.
















Var på skitur i helgen, en både fin og utfordrende opplevelse. Skikjøringen skal eg ikke si noe på, men natten var håpløs...Uten telt, tett snø og skiftende tempraturer, men eg overlevde og var strålende fornøyd neste morgen...skal ikke undra at eg telte timer/minutt og hørte på tazte priv i soveposen...

11 kommentarer:

Torbjørn sa...

Konge å se en oppdatering etter en evighet av en ventetid for å se hva du skal skrive! Du begynner å likne Børge og Herman syns jeg, hehe..i tanker og stil:p Men det er kult..jeg digget innlegget ditt. Skal ikke bekymre seg for at livet er for enkelt iallfall trur jeg.. men leste i fri flyt at frihet og trygghet er to motsatt proposjonelle faktorer. Jo mer frihet, mindre trygghet og motsatt..jeg har iallfall lært å sette pris på friheten mens jeg er i forsvaret. Her er trygghet lik 99 og frihet lik 1..

Øyvind Bye sa...

halla Øystein!

jeg tror at å ha det "for bra", ikke er bra i lengden.. slik vi hadde det på Framnes f.eks var bra for en tid, men vi trenger utfordringer. Dersom du føler at livet er en rutine og ikke utfordrer deg, alt er bare kos, så tror jeg ikke nødvendivis det er så bra, selv om det kan være det for perioder som sagt.

De harde tidene trenger vi fordi de former oss, det er da vi lærer og får muligheten til å ta viktige valg.

Torbjørn sa...

Du er alltid så fornuftig du øyvind..

børge sa...

Jeg henger meg på Torbjørn og Øyvind her.

Spesielt vil jeg utfylle Øyvind sin kommentar. Jeg føler ofte at livet(i veldig snever forstand) er litt som en topptur. Man må liksom kjempe seg oppover, forsere kneikene, før man kan feste plankene og kruse ned.

Av og til klaffer alt, uten at jeg helt skjønner offer. Alt går min vei. Søte jenter smiler til meg, smashen treffer tre-meter'n, professor'n funderer hardt på spørsmålet mitt, fisken biter og så videre... Som regel kommer jeg fram til, etter litt fundering, at det ikke er uten en slags sammenheng med tidligere innsats. I det hele tatt er jeg motstander av å skylde på tilfeldighetene(hvertfall når ting går bra...). du høster slik du sår, på en måte.

videre tror jeg at dersom man er seg dette bevisst, kan man nyte strevet mot toppen.

Ps: Tøffe briller og fjong sveis! Nå begynner Erlend Øye-faktoren å komme seg.

Pps:Blir det skibomsing nå, eller?

børge sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Torbjørn sa...

Dette er en digresjon, men Børge, hva er haiketurdagbøkene for noe? Har du tenkt å legge ut enda mer stæsj om diverse haiketurer, eller er det en ny greie?

TheMan -Øystein sa...

gøy å få så mye svar, selv om ikkje bloggen oppdateres så ofte...enig med dere alle, har mye godt og fornuftig å si...men en ting eg har merket med meg selv, er at eg tenker mindre hvor verre eg har det...og på en måte blir livet litt lettere når en ikke tenker.. selv om vellværestandaren er lav, så bruker en ikke tid på fundere og pirke på ting, feks spørre seg hvorfor en følte seg bedre til motes i går enn i dag...

men men, dette e kanskje bare meg... livet e jo egentlig godt...d e bare de stygge føleslene som svinger...

børge sa...

Nei, haiketurdagbøkene var en test før vi lagde loffebloggen... Jeg hadde glemt at jeg lagde profil, helt til øystein krevde profil for å skrive kommentar.
Men det var jo en idé.. en blogg for alle haiketurene. Men igjen blir jo det mest for egen kos.

Jeg trur forresten at jeg skal haike meg en tur i sommer. Har fundert på Balkan.

Torbjørn sa...

Trur det stemmer ganske bra øystein! Jeg prata med en sjant om rekrutten, og da sa han at det er helt bevisst at rekruttene har så dårlig tid og harde dager, for da har de ikke tid til å tenke på hvor ille de har det og at de må gjøre alt de kan for å dimme. Fikk de derimot fri til middagstider var det mange flere som ville prøve å dimme..og det stemte bra med realitetene.

Aha, Børge, den har jeg ikke fått med meg..trur nok en blogg for alle haiketurene ville blitt mer slit enn kos..en del jobb å sette sammen. Balkan asså..? Høres artig ut, trur det kan bli ganske annerledes enn vesteuropa..

Lindabk sa...

Kanskje du kunne studert filosofi og fått årnings på de flokete tankene dine? Om de ikke bare blir værre av det da :D
Kos at det går bra på nordfjord og omegn.
Jeg avslutter med to sitat fra batman:
"why so serious?"
"Why do we fall, sir? So that we might learn to pick ourselves up"

TheMan -Øystein sa...

hehe...batman er en smart mann i tigts (viss det skrives slik)! neida...takk for tipset...tror nok det bare blir mer krøll og meningsløshet, så holder meg til idretten...its safer;)