torsdag

Norsk film


Norsk film har blitt utrolig kritiskert opp igjennom tidene. Wann og Wennerø (viss det e sånn det skrives) har nok blitt mest kritisert og latterligjort. Alle har vel sett Lena fra døden på oslo s parodien til Harald Eia og de utrolig morsomme reklamefilmene de har hat om Norsk film. Norsk film! "kanskje noe for deg", "ja, hvertfall noe for mei" "blink!...For Norsk film kan ikke akkurat skryte av å være en foss når d gjelder gode filmer. Jeg hadde for noen år tilbake en teori om at USA (eller CIA som jeg pleide å si ;) bestakk Norsk film. Flere millioner gikk med for å gjøre norsk film mest mulig amerikanskinspirert som mulig, bare så dårlig som mulig. Slik at alle i Norge trodde at d ikke var mulig for noen andre å produsere bra film enn Amerika. (Dette inrømmer jeg at jeg fant på nå mens jeg skrev, ble litt tørt, så puttet i litt "spais", vi får håpe d funket) Men hele poenget er at i de siste år har norsk film gjenerelt blitt litt bedre. Ikke bare litt bedre, men mye bedre. Ikke bare mye, men ekstremt mye. Ikke bare ekstremt mye, men...ok dere tar poenget. Jeg så "detektoren" i dag. Samme som "Døden på Oslo S" var dette en bok som ble gjort om til film. Det morsomme her var at det ikke var noe forsøk blant skuespillerene på å være så amerikansk som mulig. Snakke hippt, eller fresht om du vil. De var norske karakterer og de spilte veldig bra. Slutten var litt teit, men det er Erlend Lo sin feil (han som skrev boken.) Etter Vilmark ble jeg bare helt frelst av norsk film. Denne forsterket bare dette. Ble liksom litt stoldt. Akkurat som eg e av Brann, norsk (språk), familien min, vennene mine, meg selv (må innrømme at eg e litt stolt av meg selv, innerst inne e de fleste d) Så jeg bruker denne andledningen til å ønske NORSK FILM velkommen i klubben:)

18 kommentarer:

Joakim sa...

ja, norsk film har blitt utrolig mye bedre, og jeg fryder meg etter jeg har sett de. Eksempel URO som er en av de beste norske filmene jeg har sett. UNO, Fritt Vilt er andre eksempler. Gi oss mer!!!!

Øyvind Bye sa...

kult innlegg Øystein! Likte spesielt den delen når du skrev noe som ikke var sant, for så å avsløre at det var løgn. Bra virkemiddel i kåseri faktisk...

Jeg skal se på artikkelen, hvis jeg rekker skal jeg skrive et innlegg, kanskje jeg gjør det i Australia.. Jobber nemlig 3 vakter til før jeg reiser..

mari sa...

Norsk film e berre heilt fantastisk spør du mej! Ej he sett alle tre filmane i seiren om Pelle og Proffen dei tre siste lørdagane. Kjekt. Dessuten e Reprise en ganske god norsk film. Og Detektor e heilt herli. Harald Eia e HELT.
Ej kan også anbefale andre norske filma, som f eks Den Brysomme Mannen, Mongoland og Hawaii, Oslo.
Nyt.

Øyvind Bye sa...

kommer ikke inn på linken din...

Lindabk sa...

Er enig med Mari. Spesielt med den Brysomme mannen. Vil legge til himmelfall, Elling, plastikkposen, salmer fra kjøkkenet, Haakon Haakonsen og kamilla & tyven. Norsk film har noen godbiter gjennom tiden, og jeg er enig i at gjennomsnittet har økt dratisk de siste tider.

Øyvind Bye sa...

hvis det er debatten om grønt byråd du ville at jeg skulle lese, så har jeg ikke så god peiling på politikken i Bergen.

Eneste jeg vet er at de rødgrønne har begynt å bli skummelt røde der borte. Politikken til de rød-grønne går mer og mer til venstre fordi de har inngått et samarbeid bestående av Ap, Sp, SV og RØDT. Disse partiene fører ikke en politikk som er bra for landet vårt. De vil kontrollere alt vi gjør. Det ligner skummelt på kommunisme, når vi leser om at alt skal betales inn i en felles kasse som så skal deles ut igjen.

Og hvis man bryr seg om miljø så er Krf partiet å stemme på. Førstekandidaten til Krf Filip Rygg er utrolig gira på miljø og kjemper hardt for å få et bilfritt sentrum(tror jeg), og høyhastighetsbane, blant annet..

En annen ting som kan være verdt å merke seg når det gjelder Bergens politikken er at de rød-grønne lover svært mye. De gjorde de også i den nåværende regjeringen, men svært mange av løftene har ikke blitt oppfylt, og det til tross for at partiene har flertall på stortinget. Krf har sittet i byråd i 4 år nå, dvs tilsvarende en byregjering. Da perioden startet var kommuneøkonomien i Bergen på vei nedenom og hjem, nå er økonomien på rett kjøl igjen. Da må vi ikke slippe til de rød-grønne igjen..

Også kan man lett få inntrykk av at Krf drukner under H og FrP, og kanskje er det noe rett i det. Men vi får mer innflytelse på politikken, enn dersom vi hadde sittet utenfor og sett på slik RV tradisjonelt har gjort..

Men som sagt så har jeg ikke så mye peiling på kommunepolitikken i Bergen.. Sjekk ut Filiprygg sin blogg, link finner du på WWW.ustaoset.blogspot.com Ellers kan du jo be Rahim om en utredning, han har jobbet som politisk rådgiver for Krfs byråd i sommer...

Øyvind Bye sa...

i tillegg er Krf en garantist for at verdiene ligger til grunn i alle politiske saker. Altså krf sine tre grunnverdier menneskeverd, mennesket har en uvurderlig verdi, forvalteransvaret, krf er miljøparti nr. 1, og nestekjærligheten, kjærligheten til vår neste, som innebærer at Krf kjemper for de svake i samfunnet. I tillegg baserer Krf politikken sin på de 10 bud. Ingen andre partier har et slikt verdifokus som Krf...

Jeg er overbevist om at Krf er det rette partiet å stemme på!!!

Torbjørn sa...

Jeg vil påstå at du falt litt ut av hva denne debatten var tuftet på her øyvind..men det er greit. For all del - ikke se Alien. Det er ikke en norsk film, men den er dårlig. En norsk film som anbefales er "Inn på rommet." Kom i fjor.

TheMan -Øystein sa...

Takk for dine lange og innholdsrike svar Øyvind:) Stemmer nok krf, men ble litt forvirret av det innlegget...men men...
Bra så mange svarte..norsk film ass:)

mari sa...

Bruktbutikkar i bergen, ja. Det ligg ein på Møhlenpris. Den litt rett under brua, så den er ikkje så vanskeleg i finne. Så ligg det ein når du står ved Fløibana og ser opp, tar du til venstre. Så går du eit stykke (ca 100m?). På venstre side ligg det ein veldig bra bruktbutikk. Det er svært dyrt, men dog mange unike ting. Så ligg det ein ikkje så langt frå McDonalds vede Fløien. Du går inn gata mellom McD og Vestbok. Etter omtrent 50m, på høgre side ligg ein koseleg bruktbutikk. Ellers veit eg om to butikkar dei sel brukte klede op. Klesskapet og Tillsammans. På Tillsammans sel dei nye klede og, men der er litt dyrt. Der Klesskapet ligg, ligg det og ein annan bruktbutikk. Eg har aldri vore der, berre sett i vindauga. Den ser bra ut. Eg og gatenamn passar ikkje så godt saman, så forklaringa mine blir litt kronglete. Men for å kome deg til dei to siste eg har nemnt, fortsett du berre videre frå den koselege bruktbutikken. I ei sidegate til høgre vil du finne Klesskapet og den andre. Tilsammans ligg der i nabolaget.

Utenom det så har to Fretexbutikkar i sentrum, men eg reknar med du har vore der.

Håpar du finn fram:)

God skattejakt!

TheMan -Øystein sa...

Inne på rommetfilmen har eg sett...den va litt kul og litt amatørisk;)hehe...men e ambefalt...no e eg klar for skattejakt ja..i morgen blir d...gleder meg...takk for hjelpen Mari..

Øyvind Bye sa...

kan du utdype at jeg falt ut av hva debatten var tuftet pa?
Jeg ble bedt om a skrive et innlegg for a overbevise Oystein om a stemme Krf.. Hvordan falt jeg ut av den debatten??

Øyvind Bye sa...

kan ga med pa at det var surrete lagt fram...

Øyvind Bye sa...

har som sagt ikke sa stor greie pa bergens politikk..

Ingebjørg sa...

ein norsk film som eg glede meg til kjem ut e skifilmen switch. (eller, e dramafilm asso...) den e spelt inn i heimlege trakter på voss og eg har venner som e statista. trur nok sjølve filmen i seg sjøl e litt sånn amerikanisert og fjortisert, litt sån ala bare bea liksom. e ein svensk hollywoodstjerna med i den òg, so då kan ein vell ikkje unngå litt "forkuling". men det blir spennandes fordetom! eining asso, fritt vilt og uro og desse e rå... og buddy e so søt film!!

Torbjørn sa...

Jeg mente at debatt om lokalpolitikk i Bergen ikke har så stor sammenheng med norsk film.

TheMan -Øystein sa...

nice torbjørn...fresh komentar:)

Joakim sa...

hehe, enig med deg torbjørn, go krf uansett